Son veriler, 2026 yılının ilk dört ayında Türkiye’de sigara bırakma polikliniklerine toplamda 75 bin 184 kişinin başvurduğunu gösteriyor. Aynı dönemde 105 bin 698 muayene gerçekleştirildi. İlginin artmasında, "Dünya Tütünsüz Günü" çerçevesinde sunulan online destek hizmetlerinin etkisi büyük. Bu hizmet sayesinde vatandaşlar, evlerinden veya iş yerlerinden görüntülü görüşme yoluyla uzman yardımı alabilmekte. Uygulama, bireylere özel bırakma planları oluşturarak, düzenli takip imkanı sunuyor.
105 Bin Muayene ve Eğitici Programlar
Kamu kurumlarında yürütülen "Yerinde Sigara Bırakma Danışmanlığı" programı, personele gerekli eğitimler verilerek sigara bırakma sürecinde bireylerin daha iyi desteklenmesini amaçlıyor. Ayrıca, "Tütünle Mücadele Timleri" ve "Mobil Sigara Bırakma Poliklinikleri" aktif olarak saha çalışmalarını sürdürüyor. Son bir yıl içerisinde bu timler, 832 bin 873 vatandaşa ulaşırken, 331 bin 984 kişi ALO 171 Sigara Bırakma Danışma Hattı’na yönlendirildi. Mobil poliklinikler ve saha timleri aracılığıyla 213 bin 443 kişiye danışmanlık hizmeti verildi. 2024 yılında 81 bin 616 kişi sigara bırakma polikliniklerine başvururken, 2025’te başvuru sayısı yüzde 112 artarak 173 bin 32’ye ulaştı. 2026’nın ilk dört ayındaki 105 bin 698 muayene ise, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 53.6'lık bir artış gösterdi.
Her Yıl 8 Milyon Ölüm
Dünya Sağlık Örgütü'nün (DSÖ) verilerine göre, tütün kullanımı nedeniyle her yıl 8 milyondan fazla insan yaşamını yitiriyor. Bu ölümlerin yaklaşık 1.6 milyonu, pasif içicilikten kaynaklanıyor. Sigara, başta akciğer kanseri olmak üzere 12’den fazla kanser türüyle ilişkilendirilirken, tütün üretimi için her yıl yaklaşık 600 milyon ağaç kesilmekte. Tütün tarımı, küresel ormansızlaşmanın da yaklaşık yüzde 5'ine yol açıyor. ● Ankara AA