25 Haziran 2026, Perşembe 01:17
Son Dakika | GÜNCEL

Akaryakıt Sektöründe Vergi Kaçakçılığına Son: Yeni Düzenlemeler Uygulamada

Ankara'dan edinilen bilgilere göre, akaryakıt teslimatlarında yapılan yeni düzenlemelerle, bayi sorumluluklarına dikkat çekilirken dış satışların denetimi arttırıldı. 2025 yılı itibarıyla motorin dış satış miktarında düşüş görülürken, kayıtdışı satışlara yönelik ciddi adımlar atıldı.

ANKARA - Son günlerde hayata geçirilen düzenlemeler, akaryakıt sektöründe vergi kaybını önlemek amacıyla uygulamaya konuldu. 2022 yılında başlatılan bu süreçle, istasyon dışında yapılan akaryakıt teslimatlarında bayi sorumluluğu artırıldı. Kamu kurumları, havalimanı, fabrika, şantiye, maden veya taş ocağı gibi alanlar dışında yapılan satışların yasaklanmasının ardından, 2025 yılı itibarıyla motorin dış satışları son beş yılın en düşük seviyesine gerileyerek 5.85 milyar litreye düştü. Bu durumun en önemli nedeni ise sahte dış satış faturalarının azalması olarak belirlendi.

Denetimler ve İzah Talepleri Başlatıldı

Akaryakıt bayilerinde kayıtdışı veya beyanlara yansıtılmayan satışlar en büyük vergi riski olarak öne çıkıyor. Bazı durumlarda, satışların otomasyon sistemine kaydedilmediği veya kayda alınan satışların vergi beyannamelerine yansıtılmadığı tespit edildi. Ayrıca, akaryakıt teslim edilen araç dışında başka araç plakalarına fiş düzenlenmesi gibi uygulamalara rastlandı. Bu bağlamda, 2024, 2025 ve 2026 yıllarında bayi lisansı sahibi 813 mükellef izaha davet edildi. Bu süreç sonucunda, 1.64 milyar TL'lik vergi matrahı artışı sağlandı.

Madeni yağ sektörüne yönelik de kayıtdışı üretim ve satışlar inceleme altına alındı. Atık yağ alımları üzerinde gerçekleştirilen analizler sonucunda ise 101 mükellef incelemeye alınırken, 11 milyon TL'lik matrah farkı tespit edildi.